Search
Close this search box.
دکتر وحید بیگی

مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لازک و لیزیک

عمل لیزیک یکی از عمل‌های چشم برای حذف عینک است.

مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لازک و لیزیک، یکی از سوالات همیشگی بیماران بعد از عمل چشم است. آیا می‌دانید که مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لازک و لیزیک چقدر است؟ تا چه مدت باید مراقب چشمان خود باشیم تا از این عمل نتایج خوبی را دریافت کنیم.

حتما می‌دانید که یکی از راهکارهای مراقبتی پس از لازک، استفاده از عینک آفتابی است. شما در طول مدت زمان خاصی باید از عینک آفتابی استفاده نمایید تا چشمانتان آسیب نبیند. عینک آفتابی می‌تواند هر گونه پرتوی مضری که به چشم می‌رسد را از بین ببرد. بیمارانی که شرایط خاصی دارند، معمولا ملزم هستند که از عینک‌های آفتابی استفاده نمایند. عینکی که شما انتخاب می‌کنید باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد؛ چرا که هر عینکی مناسب لیزیک نیست. در ادامه در مورد مدت زمان استفاده کردن از عینک‌های آفتابی در این مطلب صحبت خواهیم کرد.  

مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لازک و لیزیک

در دوران نقاهت بعد از عمل لیزیک استفاده از عینک‌های آفتابی لازم و ضروری است. اما این که تا چه مدت باید از این عینک‌ها استفاده کرد، زیر نظر پزشک و با توجه به شرایط جسمانی بیمار مشخص خواهد شد. در حالت کلی توصیه پزشکان این است که در روزهای اولیه پس از جراحی هم در منزل و هم در خارج از منزل از عینک‌های آفتابی استفاده شود. پس از این که حساسیت‌های چشمی شما برطرف شد، می‌توانید عینک را کنار بگذارید یا استفاده از آن را کمتر کنید. این در حالی است که شما در منزل هستید. برای خارج از منزل ممکن است یک الی چند ماه درگیر عینک‌های آفتابی باشید. طبق توصیه‌های چشم پزشکی شما باید تقریبا تا سه ماه بعد از عمل لیزیک مراقب چشمان خود باشید و با عینک‌های آفتابی جلوی آسیب رسیدن به چشم خود را بگیرید.

راهنمای انتخاب عینک مناسب بعد از عمل لیزیک و لازک

حال که دانستید مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لازک و لیزیک چقدر است، باید به فکر یک عینک خوب باشید. عینک‌های خوب آفتابی ویژگی‌های زیر را دارند:

  • کیفیت بالا: این عینک‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و می‌توانند به صورت صد در صدی از چشمان شما در مقابل اشعه‌های نور محافظت کنند. امروزه  برندهای معتبر تولیدی عینک‌ یک برچسب در گوشه کناری عینک چسبانده‌اند. این برچسب نشانگر محافظت کردن عینک از چشم در برابر اشعه‌های مضر است.
  • راحت بودن عینک: ویژگی دیگری که عینک‌های آفتابی خوب دارند، راحت بودن آن‌ها است. زمانی که قرار است یک عینک را بخرید، حتما از راحت بودن آن مطمئن شوید. تنها نوعی از  عینک‌های آفتابی راحت هستند که در مدت زمانی طولانی بتوانند روی چشم شما باقی بمانند. ممکن است در برخی موارد شما عینک‌های خیلی تنگ را انتخاب کنید. در بسیاری از موارد هم دیده شده است که افراد عینک‌های گشاد را انتخاب می‌کنند. این عینک‌ها گزینه مناسبی برای بعد از عمل چشم نیستند. هر سبکی از عینک آفتابی که شما انتخاب می‌کنید، باید سبک باشد و شما را اذیت نکند. اگر عینکی را انتخاب کنید که آن را دوست ندارید، ممکن است کمتر آن را استفاده کنید. یعنی کمتر از چشم خود محافظت کنید و این به چشم آسیب می‌رساند. در این صورت مدت زمان استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لازک و لیزیک به حداقل خواهد رسید.
  • دارای عدسی پلاریزه: پس از این که چشم خود را عمل کردید، ممکن است نسبت به نور و خیره شدن به آن حساسیت نشان دهید. اما اگر عینک خوبی را بخرید که عدسی پلاریزه داشته باشد، نور آفتاب به هیچ وجه به چشم شما نخواهد رسید. وجود یک عدسی پلاریزه در عینک آفتابی شما به کاهش دوره نقاهت پس از عمل لیزیک کمک شایانی خواهد کرد.
در انتخاب عینک مناسب بعد از عمل لیزیک و لازک باید مواردی را در نظر گرفت.

دلیل استفاده از عینک بعد از عمل لیزیک و لیزیک

از آنجایی که چشم شما پس از عمل لیزیک حساس می‌شود، باید بدانید که مدت زمان لازم برای استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لازک و لیزیک چقدر است. اما این تنها کافی نیست. همچنین شما باید بدانید که پزشکان به چه دلیلی توصیه می‌کنند که از عینک آفتابی استفاده نمایید. اگر خواستار این هستید که نتایج خوبی را از لیزیک دریافت کنید و چشم خود را بهبود دهید، باید به دلایل زیر استفاده از عینک آفتابی را در برنامه خود قرار دهید:

۱. با استفاده از این عینک‌ها شما می‌توانید از گشاد شدن مردمک چشم خود جلوگیری کنید. در مواقعی ممکن است مردمک چشم دچار گشاد شدن شود. این می‌تواند برای بیمار بسیار مشکل‌ساز باشد. شما به کمک عینک‌های آفتابی می‌توانید از این اتفاق جلوگیری نمایید.

۲. منقبض شدن چشم نیز در نتیجه عدم استفاده از عینک آفتابی پیش می‌آید. انقباضات ضعیف چشمی زمانی خود را نشان می‌دهند که لیزیک در مردمک چشم انجام نشود. این مشکل اگر با عدم استفاده از عینک آفتابی همراه باشد، ممکن است دید یک بیمار را تار کند. با این که این انقباضات در دید کلی شما مشکل به وجود نمی‌آورند اما ممکن است شما را کلافه کنند.

۳. عدم استفاده از عینک‌های آفتابی باعث می‌شود که‌ حالت دید شما پس از عمل تار باشد. در این صورت است که به کدورت قرنیه مبتلا خواهید شد.

۴. دلیل دیگر وجود اشعه‌های مضر در محیط پیرامون شما است. شما نه تنها در روزهای آفتابی بلکه در روزهای ابری نیز باید از عینک‌های آفتابی استفاده نمایید. این عینک‌ها جلوی رسیدن اشعه‌های مضر به چشمان شما را خواهند گرفت.

۵. با استفاده از عینک‌های آفتابی چه در خانه و چه در محیط بیرون از خانه می‌توانید در برابر گرد و غبار و ذرات هوا از چشم محافظت کنید. برای جلوگیری از تماس دست با چشم استفاده از این عینک‌ها لازم و ضروری است.

با توجه به آنچه در این مقاله خواندیم استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک ولازک از بخش‌های مهم مراقبت بعد از عمل است. شما می‌توانید برای مشاوره، با رزرو نوبت از بهترین متخصص چشم، در مورد عمل لیزیک و لازک و مراقبت‌های پس از آن نظر تخصصی دریافت کنید.

دکتر وحید بیگی

دکتر وحید بیگی

۸ سال تجربه کاری به عنوان چشم پزشک
با رکورد بیش از دو هزار و پانصد جراحی چشمی در سال شامل آب مروارید ،آب سیاه،انحراف ،مجرای اشکی ،بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی ،لیفت اندوسکوپیک پیشانی و شقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...