Search
Close this search box.
دکتر وحید بیگی

جراحی انحراف چشم یا لوچی

هر چشم انسان به شش ماهیچه متصل است که حرکات آن را کنترل می‌کند. در صورتی که بخشی از این عضلات از حد طبیعی قوی‌تر باشند و یا بصورت غیرطبیعی منقبض شوند، زاویه‌ی چشم از حالت طبیعی خود منحرف و به یک سمت کشیده می‌شود. جراحی انحراف چشم به دو نوع تضعیف‌کننده (Recession) یا تقویت‌کننده (Resection) تقسیم می‌ شود. در جراحی تضعیف‌ کننده عضله‌ای که بیش از حد قوی است یا بیش از اندازه منقبض می شود، مشخص شده و از سطح چشم برش می‌خورد. سپس از محل خود کمی جابجا می‌شود و به محل جدیدی که دورتر از سطح قدامی چشم و محل قبلی خود است متصل می‌شود تا فشار انقباضی آن کاهش یابد.

جراحی استرابیسم

جراحی انحراف چشم در برخی از کودکان در سنین پایین انجام می‌شود، بنابراین اگر در رابطه با این موضوع ابهاماتی در ذهن خود دارید همراه ما باشید.

جراحی انحراف چشم یا لوچی چگونه است؟

جراحی انحراف چشم در کودکان با بیهوشی و در بزرگسالان با بی حسی موضعی انجام می‌شود. در طی این جراحی، پلک با ابزارهای مخصوص باز نگه داشته می‌شود و برش کوچکی در غشای نازک و شفاف سفیدی چشم زده می‌شود.

با توجه به نوع انحراف چشم، عضلات یک یا هر دو چشم تغییر می کند. تغییر جهت عضلات باعث می‌شود که توانایی آنها به صورت مکانیکی تغییر کند به طوریکه قوی‌تر یا ضعیف‌تر شوند.

موقعیت جدید عضلات، زاویه چشم را تغییر می‌دهد اما هنوز چشم‌ها می توانند که در جهت‌های مختلفی حرکت کنند. توجه داشته باشید که در این جراحی، تخم چشم از حدقه بیرون نمی آید و به همین دلیل نیازی به استفاده از لیزر وجود ندارد. بخیه‌ها در این عمل پس از حدود ۶ هفته جذب می‌شوند. پس از انجام عمل ممکن است از پچ روی چشم استفاده شود که در همان روز عمل یا یک روز پس از آن از روی چشم شما برداشته خواهد شد.

عمل انحراف چشم ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت زمان می برد. بهترین متخصص چشم می‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی شما می‌توانید جراحی را انجام دهید.

توصیه می‌شود جراحی انحراف چشم یا استرابیسم توسط متخصص انحراف چشم صورت گیرد زیرا شیرخوار به محض اینکه چشم‌هایش مستقیم شد امکان دید طبیعی و دید دو چشمی را پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر لوچی چشم می­تواند بر اعتماد به نفس کودک نیز نقشی منفی داشته باشد.

جراحی-لوچی-چشم

خطرات جراحی انحراف چشم

ممکن است بعد از عمل انحراف چشم، چشم‌ها به خوبی تراز نشوند که این مشکلات با انجام عمل دوم برای رفع انحراف چشم برطرف می‌شوند. در این جراخی عفونت به ندرت اتفاق می‌افتد.

از دست دادن بینایی و کوری پس از انجام عمل انحراف چشم بسیار نادر است و از هر ۲۰۰۰۰ نفر ممکن است این اتفاق برای یک نفر بیفتد. مشکلات مربوط به التیام و خوب شدن زخم‌ها حدود یک درصد است و ممکن است به صورت یک توده صورتی رنگ یا سفید از بافت (بافت همبند پرولاپس شده) دیده شود.

دوبینی پس از جراحی برای درمان انحراف چشم شایع است. در بیشتر افراد این یک عارضه گذرا و موقتی است.

مراقبت های بعد از جراحی انحراف چشم

افراد معمولا چند روز پس از جراحی می توانند به فعالیت های روزمره خود بازگردند. البته این زمان به شرایط بیمار و نظر پزشک بستگی دارد. معمولا لازم است تا ۶ هفته صبر کنید تا نتایج عمل را به طور واضح مشاهده نمایید. گاهى ممکن است لازم باشد تا جراحی دوم یا سوم نیز برای اصلاح انحراف چشم صورت بگیرد تا از ایجاد نتیجه‌ی مناسب اطمینان حاصل شود.

رعایت نکات زیر در دوران پس از عمل الزامی است.

  • شناکردن طوری که که سر داخل آب فرو برود برای چند روز پس از جراحی ممنوع است.
  • در طی این مدت نباید چشم آلوده شود زیرا احتمال عفونت بالا می‌رود.
  • ممکن است از عینک‌هایی با لنزهای مخصوص در این مدت استفاده شود.
  • تصمیم‌گیری در مورد رانندگی بستگی به شرایط فرد و نظر پزشک دارد.

نکات مهمی که باید بعد از جراحی انحراف چشم بدانید

✅چشمان شما بعد از عمل انحراف چشم قرمز خواهد شد. احتمال قرمزی در ناحیه جراحی، معمولا به سمت گوشه داخل و یا خارج از چشم طبیعی خواهد بود و بعد از دو یا سه هفته از بین خواهد رفت.

✅عروق خونی در چشم باید عرض دو تا سه هفته از بین برود. ممکن است احساس کنید چیزی در چشم شما وجود دارد که این احساس از بین خواهد رفت.

✅ نتایج دائمی چهار تا شش هفته بعد از جراحی مشخص می شود.

✅ کودکان زیر ۱۰ سال ممکن است نیاز داشته باشند که دو تا سه بار این جراحی را انجام دهند. در برخی موارد، پس از عمل برای کودکان عینک یا لنزهای مخصوص (منشوردار) که در عینک قرار می گیرند، تجویز می شود تا چشم ها را به خوبی با یکدیگر هماهنگ نماید .

هزینه جراحی انحراف چشم

هزینه عمل انحراف چشم به عوامل مختلفی بستگی دارد به همین علت بهتر است پس از انتخاب جراح مناسب به صورت حضوری به مطب ایشان مراجعه نمایید. پزشک پس از معاینه در رابطه با نوع عمل جراحی، تکنیک مورد استفاده و هزینه دقیق آن صحبت می کند.

کلام آخر

انحراف چشم در برخی موارد با لنزهای تماسی مخصوص و عینک درمان می شود اما راه حل اصولی درمان انحراف چشم، جراحی است. آن چه که اهمیت دارد این است که انحراف چشم سریع و به موقع درمان شود تا مشکلاتی مانند تاری دید برای بیمار به وجود نیاید، بهترین سن برای عمل انحراف چشم قبل از ۷ سالگی می باشد و توسط جراح تعیین می شود.

دکتر وحید بیگی

دکتر وحید بیگی

۸ سال تجربه کاری به عنوان چشم پزشک
با رکورد بیش از دو هزار و پانصد جراحی چشمی در سال شامل آب مروارید ،آب سیاه،انحراف ،مجرای اشکی ،بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی ،لیفت اندوسکوپیک پیشانی و شقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...