Search
Close this search box.
دکتر وحید بیگی

درمان انحراف چشم یا استرابیسم

انحراف چشم

آیا می‌دانید که استرابیسم یا انحراف چشم چیست و چه کسانی به آن دچار می‌شوند؟ آیا با دلایل و نحوه درمان انحراف چشم یا استرابیسم آشنا هستید؟ به وضعیتی که در آن دو چشم قادر به نگاه کردن به یک شیء خاص نباشند، استرابیسم یا انحراف چشم گفته می‌شود. در این حالت مردمک یکی از چشم‌ها به شما آن شیء متمایل است اما مردمک چشم دیگر به سمت دیگری چرخیده است.

بیماری‌های مختلفی که در بدن یک فرد وجود دارند می‌توانند زمینه‌ای برای به وجود آمدن استرابیسم باشند. دو بینی، تاری دید و خیلی از علائم دیگر نشان از ابتلا به این عارضه دارند. راهکارهای زیادی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان استرابیسم را درمان کرد. در ادامه در مورد درمان انحراف چشم یا استرابیسم با شما صحبت می‌کنیم.

عوامل به وجود آورنده انحراف چشم

برای درمان انحراف چشم یا استرابیسم لازم است که ابتدا با عوامل به ‌وجود آورنده این عارضه آشنایی پیدا کنید. مهم‌ترین دلیلی که این عارضه چشمی را به وجود می‌آورد، اختلالات عصبی چشم است. علاوه بر این، دلایل دیگری هم وجود دارند که منجر به استرابیسم می‌شوند.

برای مثال افراد مبتلا به سکته یا تومور مغزی و افرادی که فلج مغزی هستند بیشتر از سایر افراد به این عارضه دچار می‌شوند. افزون بر آن، برخی از بیماری‌ها مثل بیماری گریوز و سندروم داون می‌توانند عارضه‌هایی مثل انحراف چشم را به همراه داشته باشند. این عارضه به طور خود به خود درمان نخواهد شد.

پس باید به دنبال یک راهکار موثر برای درمان انحراف چشم یا استرابیسم باشید. شما می‌توانید در این زمینه از دکتر وحید بیگی کمک بگیرید.برای تشخیص این بیماری کافی است به علائم آن توجه کنید. سردرد، مشکل در خواندن متون، بسته شدن یکی از چشم‌ها به هنگام دیدن یک شیء، خسته شدن چشم و ناراحتی چشم علائمی هستند که نشان از انحراف داشتن چشم دارند.

اگر این علائم را در چشم خود مشاهده کردید، سریعا برای تشخیص استرابیسم به یک دکتر متخصص چشم مراجعه کنید.

درمان خانگی انحراف چشم

راهکارهای متعددی برای درمان انحراف چشم یا استرابیسم پیشنهاد شده‌اند. ممکن است شما هم به دنبال برطرف کردن انحراف چشم در خانه باشید. اگرچه اقدامات درمانی در خانه چندان موثر نخواهند بود اما می‌توان شدت لوچی چشم را با این اقدامات کاهش داد.

با استفاده از چند راهکار ساده می‌توانید استرابیسم چشمان خود را درمان کنید. اولین راهکار، استفاده از چشم بند است. بدین منظور باید چشمی که سالم است را چشمبند ببندید.

در این حالت چشم لوچ شده مجبور است که عضلات خود را تقویت کند. پس امکان برطرف شدن انحراف چشم وجود دارد. راهکار دیگر ورزش کردن است. شاید متعجب شوید اما یا انجام حرکات ورزشی می‌توانید استرابیسم را درمان کنید. تمرین چرخش چشم هم برای برطرف کردن این عارضه بسیار مناسب است. چنانچه با انجام این اقدامات لوچی چشم برطرف نشد، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

انحراف چشم در کودکان

درمان غیر جراحی انحراف چشم

بسیاری از افرادی که به لوچی چشم دچار شده‌اند، از جراحی کردن چشمان خود هراس دارند. به همین دلیل به دنبال کم خطرترین راهکار برای درمان انحراف چشم یا استرابیسم هستند.

با استفاده از لنزهای تماسی یا عینک‌های منشوری می‌توانید به راحتی لوچی چشم را از بین ببرید. پس از استفاده کردن از این راهکارها ممکن است تا چند وقت چشمتان قرمز باشد یا چشم درد داشته باشید.

اما جای نگرانی نیست چرا که این‌ها عوارض سطحی درمان استرابیسم هستند. شما با تمرینات عضله‌ای چشم هم قادر به از بین بردن لوچی چشم خواهید بود. در هر حال، چه برای جراحی و چه برای درمان انحراف چشم یا استرابیسم بدون جراحی لازم است که با یک پزشک متخصص چشم و ماهر مشورت داشته باشید.

درمان انحراف چشم با لیزر

با استفاده از لیزر هم می‌توان انحراف چشم را درمان کرد. با توجه به نوع انحراف چشم و میزان این عارضه در یک فرد، مشخص می‌کنند که آیا لیزر درمانی برای این فرد مناسب است یا نه.

پزشک با استفاده از داروهای بی حسی موضعی و همچنین در مدتی کوتاه با استفاده از لیزر استرابیسم را از بین می‌برد. البته اگر بیمار می‌خواهد یه نتایج خوبی پس از انجام این جراحی دست پیدا کند، باید مدام با پزشک خود در ارتباط باشد.
فراموش نکنید که ممکن است استفاده از لیزر هم پاسخگوی نیاز بیمار به درمان انحراف چشم یا استرابیسم نباشد. بنابراین آخرین راهکار درمان این عارضه یعنی جراحی چشم باید امتحان شود. در جراحی چشم ممکن است بیمار مشقت فراوانی را متحمل شود و دوره نقاهت طولانی را بگذراند. اما پس از مدتی به طور کامل و تضمین شده این عارضه چشمی بیمار درمان می‌گردد.

هزینه عمل انحراف چشم

درمان به موقع انواع بیماری‌هایی که متوجه چشم می‌شوند، از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که بیمار سهل انگاری کند، امکان نابینا شدن وجود دارد. دغدغه افرادی که قرار است به درمان انحراف چشم یا استرابیسم بپردازند، هزینه‌هایی است که صرف روند درمان می‌شود. خیلی از بیماران به خاطر همین هزینه‌ها از درمان این عارضه صرف نظر می‌کنند.

به طور کلی هزینه‌های مربوط به درمان استرابیسم را با توجه به عوامل مختلف تعیین می‌کنند.
عواملی نظیر دستمزد پزشک، میزان لوچی چشم، امکانات بهداشتی، هزینه کلینیک و هزینه‌های داروهای مربوطه و تجهیزات درمانی می‌توانند در کاهش یا افزایش هزینه‌های کلی درمان انحراف چشم تاثیر گذار باشند.

چنانچه قرار باشد جراحی انجام دهید، باید هزینه‌های بیشتری را بپردازید. در غیر این صورت کافی است عینک، لنز یا تجهیزات مورد نیاز را بخرید و انحراف به وجود آمده در چشم خود را درمان کنید. جهت کاهش هزینه‌های جراحی و درمان انحراف چشم می‌توانید یا دکتر بیکی در ارتباط باشید و خدمات درمان را از این پزشک باتجربه و ماهر دریافت کنید.


سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد درمان انحراف چشم یا استرابیسم صحبت کردیم. ممکن است عوامل ژنتیکی یا محیطی باعث به وجود آمدن انحراف در چشم بشوند. برای درمان این بیماری هر چه سریعتر اقدام کنید، بهتر است. راهکارهای درمانی متعددی در این زمینه وجود دارند.

درمان با لیزر، جراحی کردن، درمان خانگی و درمان غیر جراحی راهکارهای ارائه شده برای از بین بردن لوچی هستند. هزینه درمان انحراف چشم یا استرابیسم را با توجه به عوامل متعدد مشخص می‌کنند. شما باید به دنبال بهترین پزشک برای درمان این عارضه باشید تا به نتایج مطلوبی دست یابید.

دکتر وحید بیگی

دکتر وحید بیگی

۸ سال تجربه کاری به عنوان چشم پزشک
با رکورد بیش از دو هزار و پانصد جراحی چشمی در سال شامل آب مروارید ،آب سیاه،انحراف ،مجرای اشکی ،بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی ،لیفت اندوسکوپیک پیشانی و شقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...