Search
Close this search box.
دکتر وحید بیگی

دوبینی بعد از عمل لازک

دوبینی بعد از عمل لازک یک نوع عارضه دیداری‌است که در عین یک بیماری احتمالی و بسیار نادر می‌باشد. این بیماری ممکن است بعد از عمل لازک چشم‌ها اتفاق بیفتد. جراحی لازک که خود به منظور عمل‌های ترمیمی برای اصلاح بینایی انجام می‌گیرد به نوعی در ردیف عمل‌های زیبایی می‌باشد که قصد دارد استفاده از عینک را برای زیبایی بیشتر چهره از آن حذف نماید.

کسانیکه به علت مشکلات چشمی همانند دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم و سایر مشکلات چشمی ملزم به استفاده از عینک بر چشمان خودهستند به کمک عمل لازک و یا جراحی لیزیک می‌توانند بدون استفاده از عینک، قوه دیداری خود را به طور کامل بدست بیاورند.

چندبینی و یا دوبینی بعد از عمل لازک مشکلی است که موجب می‌شود فرد بعد از جراحی چشم خود یک دید ناقص از اشیاء پیرامون خود داشته باشد. در این‌صورت فرد هر چیزی را که مشاهده می‌کند احساس میکند به همراه آن شی ء یک سایه و هاله ای دقیقا شبیه به همان نیز در کنارش وجود دارد.
در مقاله حاضر می‌خواهیم در خصوص یکی از مشکلات جراحی چشم که بطور نادر برای درصد بسیار پایینی از بیماران اتفاق می افتد، یعنی مشکل دوبینی بعد از عمل لازک با شما صحبت کنیم.

دو بینی بعد از عمل لازک؛

علائم و نحوه تشخیص دوبینی بعد از عمل لازک

برخی از پزشکان معتقداند که مشکل دوبینی بیشتر در ساعات شب برای بیمار به وجود می‌آید؛ اما گاهاً در طول روز نیز نورخورشید به درستی بر روی شبکیه چشم متمرکز نمی‌شود و موجب می‌گردد تا اشعه‌ نورخورشید در اطراف شیء و جسم پراکنده شده و در نتیجه به قرینه آن هاله ای نیز در اطراف آن ایجاد شود.
البته دوبینی بعد از عمل لازک کاملا موقتی‌است و به هیچ گونه بیماری زمینه‌ای جدی مربوط نمی‌شود.با این حال هرگز نباید آن را موضوع ساده‌ای پنداشت و لازم است تا افراد فوراً با جراح خود در مورد وقوع آن صحبت کنند.

نکته مهم دیگر اینکه خوشبختانه این نوع مشکل در بینایی افراد قابل درمان بوده و در افراد به مرور حل می‌شود. مدت زمان درمان و بهبود دوبینی بعد از عمل لازک در افراد مختلف متفاوت است و معمولا بین چند هفته تا چندین ماه طول می‌کشد تا کاملا برطرف شود.

شکل دوبینی بعد از لازک و نحوه پیشگیری از آن

همانطور که از نام این عارضه نمایان است، در عارضه دوبینی بعد از عمل لازک بیمار همزمان دو تصویر از یک شی را می بیند. اما شکل‌های مختلف دوبینی در افراد متفاوت‌است. به طور معمول انواع دوبینی بعد از عمل لازک عبارتند از:

  • دوبینی افقی: در دوبینی افقی تصویر هر شیء بطور جانبی ازهم جدا می‌گردند.
  • دوبینی عمودی: در دوبینی عمودی همیشه یک تصویر بالای تصویر دوم از یک شیء وجود دارد.
  • دوبینی تک چشمی: این دوبینی بیشتر در یک چشم اتفاق میافتد اما با بسته شدن یک چشم آن حالت دوبینی در چشم دیگر همچنان همانطور ادامه دارد.

از جمله نکات بسیار مهم در این خصوص این است که لازم است تا افرادی که تحت عمل لازک قرار می‌گیرند حتما پس از جراحی استفاده از قطره چشمی را به هیچ وجه ترک ننمایند. قطره های چشم علاوه بر پیشگیری از عفونت، مانع از بروز هر نوع عارضه دیگر از جمله دوبینی بعد از عمل لازک لازم می گردد. از طرف دیگر لازم است این قطره ها حتما توسط پزشک معالج خودتان تجویز گردد.

تفاوت دوبینی بعد از عمل لازک با دوبینی مادرزادی

برخلاف مشکلات چشمی و از جمله دوبینی مادرزادی که از بدو تولد همراه بیمار بوده و نیاز به جراحی دارد اما دوبینی بعد از عمل لازک از نظر پزشکان متخصص امری طبیعی تلقی می گردد.
با این وجود، همانطور که پیشتر اشاره شد اگرچه مشکل دوبینی بعد از عمل لازک یک عارضه موقتی بود و اصلا جای نگرانی و خطر ندارد اما بخاطر درمان سریع و نیز پیشگیری از خطرات احتمالی، لازم است تا بیمار به محض احساس ادراک چنین مشکلی به یک چشم‌پزشک با تجربه و قابل اعتماد مراجه نماید.

از جمله چشم پزشکان بسیار ماهر و پرتجربه در زمینه جراحی چشم و هرنوع عمل قرنیه و مشکلات چشمی دکتر وحید بیگی می باشد. دارا بودن از یک مجموعه اطلاعات جامع در زمینه پزشکی و برخورداری از یک رزومه کاری موفق و کارآمد موجب شده تا مراجعین دکتر وحید بیگی با اعتماد کامل و خاطر آسوده توسط ایشان ویزیت شوند.

نتیجه گیری

عمل لازک کمک میکند تا افرادی که از مشکلات چشمی از جمله دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم و … رنج می برند و بخاطر دید بهتر مجبور به استفاده از عینک های طبی هستند، با یک جراحی ساده و سرپایی درمان شوند. اما این عمل ترمیمی در موارد نادر منجر می‌شود تا فرد دچار عارضه دوبینی بعد از عمل لازک گردد.
اگرچه این نوع اختلال در بینایی گاه سه هفته تا ۳ ماه ممکن است به طول بینجامد اما خوشبختانه کاملا برطرف شده و قابل درمان می باشد.

دکتر وحید بیگی

دکتر وحید بیگی

۸ سال تجربه کاری به عنوان چشم پزشک
با رکورد بیش از دو هزار و پانصد جراحی چشمی در سال شامل آب مروارید ،آب سیاه،انحراف ،مجرای اشکی ،بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی ،لیفت اندوسکوپیک پیشانی و شقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...