Search
Close this search box.
دکتر وحید بیگی

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد در خصوص عمل لیزیک چشم با آن مواجه می‌شوند، این است که سن مناسب برای عمل لیزیک چشم چه سنی می‌باشد؟ یکی از اصلی‌ترین شرایط سنی برای عمل لیزیک چشم دارا بودن حداقل سن ۱۸ سال است؛ در نتیجه بهتر است تا ۱۸ سالگی خود منتظر این عمل باشید.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که شما باید در سن مناسب برای عمل لیزیک چشم باشید این است که، عمل لیزیک بالاترین میزان موفقیت را داشته باشد و نمره چشم شما دوباره به حالت قبلی خود بازنگردد.

سن عمل لیزیک چشم

⛔⛔نکته⛔⛔

بهترین سن برای انجام لیزیک ۱۸ تا ۲۱ سال می‌باشد، اما این به آن معنا نیست که در سنین دیگر شما توانایی انجام این عمل را نداشته باشید. شما در هر سنی وبا رعایت کردن برخی از مواردی که پزشک با شما در میان می‌گذارد! می‌توانید عمل موفقیت آمیزی داشته باشید. بعد از بررسی‌های لازمه، پزشک در صورتی که متوجه شود که در طی ۱ سال گذشته نمره چشم شما تغییری نکرده است، برای شما دستور عمل لیزیک را می‌دهد.

شرایط سنی عمل لیزیک چشم

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم در بزرگسالان ۱۸ سال به بالا می‌باشد. امروزه شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از چشم پزشکان برای افراد زیر ۱۸ سال این عمل را انجام نمی‌دهند. ممکن است با این سؤال مواجه شوید که چرا چشم پزشکان برای افراد زیر ۱۸ سال عمل لیزیک را تجویز نمی‌کند؟

❓پاسخ ساده است! زیرا بینایی فرد تا بزرگسالی تغییر خواهد کرد و شماره چشم در حال تغییر می‌باشد. دلیل بعدی این است که کودکان برای انجام کارهای روزمره خود نیازی به این عمل جراحی ندارند. البته به این نکته توجه داشته باشید کودکان و نوجوانانی که با مشکلات بینایی شدیدی مواجه شده‌اند می‌توانند کاندید مناسبی برای عمل لیزیک باشند.

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم سنی در حدود بین ۲۰ الی ۴۰ سال در نظر گرفته شده است؛ زیرا فرد باید حداقل ۱ الی ۲ سال تحت بررسی پزشک باشد تا پزشک تشخیص دهد که طی این سال‌ها شماره چشم فرد تغییری نداشته است. همان طور که می‌دانیم بدن افراد در دوران نوجوانی رشد می‌کنند، این رشد برای چشم‌ها نیز وجود دارد و می‌تواند شماره چشم افراد در این سن تغییر داشته باشد.

با توجه به آمارهای به دست آمده مشخص شده است که چشم افراد بعد از ۲۰ سالگی شروع به تثبیت خود می‌کنند و نسخه و شماره چشم آن‌ها ثابت خواهد ماند.این در حالی است که چشم افراد در حدود سن ۴۰ سالگی دوباره شروع به تغییر خواهد کرد.

در این سنین بسیاری از افراد با عارضه‌هایی اعم از پیرچشمی مواجه می‌شوند و نیازمند به عینک مطالعه خواهند بود. لازم به ذکر است عمل لیزیک هیچ تأثیری بر روی پیرچشمی افراد نخواهد گذاشت و آن را درمان نمی‌کند. در حدود سن ۶۰ سالگی چشم‌ها دوباره شروع به تغییر می‌کنند، در این سنین عارضه‌های دیگری اعم از بیماری آب مروارید به سراغ افراد خواهد آمد. اما عمل لیزیک آب مروارید را نیز تغییر نخواهد داد.

شرایط-سنی-عمل-لیزیک

آیا عمل لیزیک برای کودکان مناسب است؟

همان طور که اشاره کردیم بسیاری از پزشکان عمل لیزیک را برای کودکان انجام نمی‌دهند. اما در برخی از شرایط اعم از مشکلات شدید بینایی و دیگر بیماری‌هایی پزشک به سراغ عمل لیزیک برای کودکان بروند.

🟢دلیل اصلی این مورد نیز محدودیت رشد کودکان می‌باشد. اعضای بدن تا سن ۱۸ الی ۲۰ سالگی رشد خواهند داشت و چشم نیز مانند دیگر اعضای بدن رشد خواهد داشت. در صورتی که پزشک برای کودکان عمل لیزیک را تجویز کند، ممکن است در بزرگسالی فرد نیازمند به عمل‌های اصلاحی دیگری شود.

🔵از دیگر دلایلی که عمل لیزیک برای کودکان انجام نمی‌شود این است که کودکان در حین عمل ممکن است بی قراری از خود نشان دهند و پزشک برای انجام عمل مجبور به تجویز آرام‌بخش‌های قوی شود.در نتیجه سن مناسب برای عمل لیزیک چشم در کودکان تنها به شرایط کودک برمی‌گردد.

⚪به صورت کلی عمل حذف عینک در کودکان توصیه نمی شود حتی کودکانی که مبتلا به تنبلی چشمی باشند. بسیاری از پزشکان برای کودکان از راه حل‌های جایگزین اعم از بستن یک چشم، استفاده از عینک، لنزهای تماسی استفاده خواهند کرد و عمل لیزیک را به عنوان یک روش جایگزین در صورتی که روش‌های دیگر جوابگو نباشد نگاه می‌کنند.

عمل لیزیک در میان‌سالی

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم در جوانی در نظر گرفته شده است. بهتر است تا زمانی که در سنین جوانی خود هستید و هنوز به ۴۰ سالگی خود نزدیک نشده‌اید عمل لیزیک را انجام دهید. زیرا فرد در سن ۴۰ سالگی به بعد خود شاهد تغییراتی اعم از پیرچشمی در چشمان خود خواهد شد، این عارضه‌ها عمل لیزیک را برای پزشکان و حتی خود فرد سخت‌تر خواهد کرد.

پیرچشمی یکی از عارضه‌هایی است که بسیاری از افراد در دوره ۴۰ سالگی به بعد خود با آن مواجه می‌شوند، این عارضه به این معنا است که چشم فرد دیگر توان آن را ندارد که بین اجسامی که فاصله دوری دارند با اجسام که در فاصله نزدیکی دارند تفاوت احساس کند.
افرادی که در میان‌سالی خود قرار دارند بهتر است به سراغ دیگر روش‌های جایگزین اعم از درمان تک چشمی بروند. این روش به گونه‌ای می‌باشد که یکی از چشم‌های فرد برای مشاهده اجسام دور و دیگری برای اجسام نزدیک اصلاح می‌شود.

این امر باعث می‌شود که به مرور زمان مغز خود را با شرایط دو چشم متفاوت خود را تطبیق دهد و بینایی فرد به حالت اولیه خود بازگردد. در این سنین روش‌های مختلفی دیگری اعم از استفاده از لنزهای تماسی، عینک، کاشت لنز، کراتوپلاسی و… نیز استفاده می‌شود.

آیا سالمندان می‌توانند عمل لیزیک انجام دهند؟

حساس‌ترین گروه سنی در خصوص عمل لیزیک مربوط به سالمندان می‌باشد. سالمندان بیش از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌های چشمی هستند. یکی از عارضه‌هایی که در سالمندان بسیار مشاهده شده است عارضه آب مروارید است؛ در سالمندان نیز توصیه می‌شود به جای استفاده از عمل لیزیک چشم به سراغ روش‌های جایگزین بروند.

یکی از روش‌های جایگزین لیزیک برای سالمندان جراحی کاتاراکت و یا آب مروارید است که در این روش پزشک از لنزهای مصنوعی به جای لنزهای طبیعی در چشم فرد جای گذاری می‌کند. دکتر وحید بیگی جراحی آب مروارید بدون بیهوشی انجام می دهد.

سخن آخر

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم بین ۱۸ تا ۲۱ سال می‌باشد. دلیل این امر نیز اثبات عیب‌های انکساری چشم‌ها است. برای این که شما بتوانید عمل حذف عینک را انجام دهید باید حداقل ۱۸ سال داشته باشید و در کودکان تنها با توجه به شرایط بیماری آن‌ها عمل لیزیک انجام می‌شود.

دکتر وحید بیگی

دکتر وحید بیگی

۸ سال تجربه کاری به عنوان چشم پزشک
با رکورد بیش از دو هزار و پانصد جراحی چشمی در سال شامل آب مروارید ،آب سیاه،انحراف ،مجرای اشکی ،بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی ،لیفت اندوسکوپیک پیشانی و شقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...