Search
Close this search box.
دکتر وحید بیگی

مراقبت‌ های بعد از بلفاروپلاستی

مراقبت‌‌ های بعد از بلفاروپلاستی از آن جهت اهمیت دارند که باعث تغییر در نتایج جراحی پلک می‌شوند. اگر به این نکات مراقبتی توجه داشته باشید، قطعا نتایج خوبی را هم دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت ممکن است به ترمیم نیاز پیدا کنید. بلفاروپلاستی یک جراحی سرپایی است که نیاز به بستری شدن ندارد. اما از آنجایی که پرستار در کنار بیمار نیست، ممکن است بیمار نسبت به برخی از نکات مراقبتی ناآگاه باشد. شما با خواندن مطلب زیر می‌توانید از تمامی نکات مهمی که در مراقبت‌ های بعد از جراحی پلک باید بدانید، مطلع شوید.

مراقبت‌ های اولیه بعد از بلفاروپلاستی

بلافاصله پس از این که جراحی بلفاروپلاستی را انجام می‌دهید، باید به برخی از نکات مراقبتی توجه داشته باشید. رعایت این نکات در داشتن نتیجه ایده‌آل بعد از عمل بلفاروپلاستی به شما کمک زیادی می‌کند. ابتدایی‌ترین مراقبت‌ های بعد از بلفاروپلاستی شامل موارد زیر است:

  1. در مراقبت‌ های بعد از بلفاروپلاستی آمده است که مصرف سیگار و قلیان پس از جراحی ممنوعیت دارد. چرا که این مواد می‌توانند در روند بهبودی چشم شما تاثیر بگذارند. پس بهتر است تا دو هفته بعد از جراحی پلک از استعمال سیگار و قلیان خودداری کنید.
  2. یکی از شایع‌ترین عوارضی که این جراحی دارد خشک شدن چشم است. با استفاده از قطره‌ها و پمادهای چشمی که پزشک تجویز می‌کند، می‌توانید مایع موجود در چشم را کنترل کنید.
  3. طبق دستور مراقبت‌ های بعد از بلفاروپلاستی پس از این که از بیمارستان مرخص شدید لازم است که از عینک آفتابی استفاده کنید. چشم شما بعد از این جراحی حتماً به نور آفتاب حساسیت پیدا می‌کند. عدم استفاده از عینک آفتابی ممکن است تار شدن دید را به همراه داشته باشد.
  4. روزانه برای تمییز کردن محل جراحی، از مخلوط آب و صابون کمک بگیرید. بعد از دو هفته نیز می‌توانید از لنزهای تماسی چشم استفاده کنید.
  5. در روزهای ابتدایی پس از جراحی پلک فشردن چشم‌ها اکیدا ممنوعیت دارد. مالش دادن یا فشردن چشم ممکن است نتایج جراحی را تحت تاثیر قرار دهد و نیاز به ترمیم عمل بلفاروپلاستی را بیشتر کند.
  6. به توصیه بسیاری از پزشکان انجام فعالیت‌های سنگین در سه الی چهار روز بعد از جراحی ممنوعیت دارد.  بیمار در دوران نقاهت نباید خم شود یا وزنه‌ای بیش از دو کیلوگرم را بردارد.
  7. تا زمانی که پزشک پانسمان چشم شما را برنداشته است، نباید به حمام بروید.
  8. برخی از افراد در شب اول پس از عمل، ممکن است تاری دید شدیدی داشته باشند. این مورد جزو عوارض جراحی پلک است و جای نگرانی ندارد. تنها کاری که شما باید انجام دهید استفاده از پماد و قطره‌های چشم تجویز شده از سوی پزشک است.
مراقبت‌های اولیه بعد از بلفاروپلاستی شامل نکاتی است که باید رعایت کنید.

مراقبت‌ های بعد از عمل پلک

پس از این که مراقبت‌ های ابتدایی عمل پلک را پشت سر گذاشتید، در ادامه نیاز است برخی نکات مهم دیگر را تا تمام شدن دوران نقاهت در نظر داشته باشید:

تغذیه بعد از بلفاروپلاستی

یکی از موارد مهمی که در مراقبت ‌های بعد از بلفاروپلاستی نیاز است به آن توجه ویژه‌ای شود، تغذیه است. پس از جراحی شما باید الکل، کافئین و کربوهیدرات را کنار بگذارید و غذاهای حاوی امگا ۳ را در برنامه غذایی خود جای دهید. مصرف مایعات در دوران مراقبت بعد از جراحی پلک باید به میزان کافی باشد. ضمن اینکه مصرف غذاهای پر نمک و شور نیز باید به حداقل خود برسد. در هر روز باید ۵ وعده غذایی داشته باشید و در هر وعده ویتامین‌ها را برای بهبود سریع‌تر مورد نیاز هستند.

نکات مراقبتی مربوط به ورم پلک

برای این که ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی کاهش پیدا کند، استفاده از کمپرس یخ توصیه شده است. برای خوابیدن باید حالت سر خود را به شکل عمودی در نظر بگیرید. در هنگامی که بیرون از خانه هستید از عینک آفتابی استفاده کنید تا چشم شما آسیب نبیند. همچنین لازم است استفاده از لوازم آرایشی را تا پس از بهبودی خود به تعویق بیندازید.

مصرف دارو پس از بلفاروپلاستی

در مراقبت‌ های بعد از بلفاروپلاستی معمولا پزشکان پس از جراحی، برای التیام چشم داروهایی را تجویز می‌کنند. داروهای ضد درد، آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد التهاب، قطره و پماد چشم داروهایی هستند که در این دوران باید در زمان خودشان مورد استفاده قرار بگیرند.

نحوه خوابیدن بعد از بلفاروپلاستی

آنچه ‌که در مراقبت‌ های بعد از جراحی پلک اهمیت زیادی دارد، نحوه خوابیدن است. پس از این که‌ چشم خود را جراحی کردید، باید به صورت طاق باز و به پشت بخوابید. در این صورت هیچ‌ گونه فشاری به چشم شما وارد نخواهد شد. زمانی هم که می‌خواهید استراحت کنید، باید سر خود را کمی بالاتر از بدن قرار دهید. به گونه‌ای که یک زاویه ۴۵ درجه ایجاد شود. با انجام این کار تورمی که در اطراف چشم شما وجود دارد از بین خواهد رفت. همچنین ممکن است نتایج بهتری پس از جراحی دستگیرتان شود. در نتیجه به نحوه خوابیدن و استراحت بعد از عمل توجه بیشتری داشته باشید.

فعالیت بدنی و ورزش پس از بلفاروپلاستی

در اکثر موارد و در جراحی‌هایی که چندان خطرناک و سنگین نیستند، بیمار می‌تواند پس از یک هفته ورزش کند و فعالیت بدنی داشته باشد. در مراقبت ‌های بعد از بلفاروپلاستی برای آن دسته از بیمارانی که جراحی سنگینی دارند، محدودیت‌هایی از نظر ورزش کردن و فعالیت بدنی در نظر گرفته شده است. این افراد نباید گریه کنند یا سر خود را خم کنند. همچنین نباید بالا و پایین بپرند یا دراز و نشست انجام دهند. در کل هر نوع فعالیت ورزشی که احتمال آسیب زدن به چشم را دارد در دوره نقاهت بعد از بلفاروپلاستی ممنوع است.

دوران نقاهت بعد از جراحی بلفاروپلاستی

حال که با مراقبت های بعد از جراحی پلک آشنا شدید، نوبت آن رسیده است که بدانید دوران نقاهت پس از جراحی پلک چند روز است. معمولا یک الی چند هفته طول می‌کشد تا یک فرد به بهبودی کامل برسد. در صورتی که بیمار استراحت کافی داشته باشد و به نکات مراقبتی توجه‌ کند، دوران نقاهت پس از این جراحی بسیار کم خواهد بود. التهاب و قرمزی که پس از عمل به وجود می‌آید، تنها چند روز ادامه دارد و پس از آن از بین می‌رود. برخی از بیماران ممکن است طول دوره نقاهت بیشتری داشته باشند که این به شرایط جسمانی افراد مرتبط است.

کلام آخر

آنچه در این مطلب خواندید در مورد مراقبت های لازم بود که اگر فردی قصد انجام عمل زیبایی بلفاروپلاستی را داشته باشد، باید انجام دهد. چنانچه قصد انجام این عمل را دارید، حتما قبل از هر گونه اقدام باید از بهترین جراح بلفاروپلاستی در تهران مشاوره رایگان دریافت کنید.

دکتر وحید بیگی

دکتر وحید بیگی

۸ سال تجربه کاری به عنوان چشم پزشک
با رکورد بیش از دو هزار و پانصد جراحی چشمی در سال شامل آب مروارید ،آب سیاه،انحراف ،مجرای اشکی ،بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی ،لیفت اندوسکوپیک پیشانی و شقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...