Search
Close this search box.
دکتر وحید بیگی

نکات و مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم با توجه به اهمیت و ظرافتی که بافت‌چشم دارد، بسیار مهم و حائز اهمیت است. رعایت نکات مراقبتی که پزشک متخصص چشم توصیه می­‌کند در نتایج نهایی عمل لیزیک نقش بسزایی دارد. این امکان وجود دارد که بلافاصله پس از عمل لیزیک، بیمار کمی احساس ناراحتی کند. احساسات معمولی از جمله خارش، سوزش و تحریک عمومی مانند حالتی که گویا چیزی در داخل چشم فرد وجود دارد.
همچنین تاحدودی احساس درد خفیف نیز قابل انتظار است، البته خوشبختانه همه بیماران پس از انجام عمل لیزیک این حس را تجربه نمی­کنند.پس از اتمام کار هنگامی که جراح از نتایج عمل راضی بوده و همه چیز طبق برنامه انجام شد، آنگاه بیمار می‌­تواند مرخص شود.

مراقبت-های-بعد-از-لیزیک-چشم

نکته❌❌❌

در مراقبت های بعد از لیزیک نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهد بود. البته ضروری است که شخصی به عنوان همراه در کنار بیمار باشد. بیمار از همان لحظات اولیه اتمام جراحی و در طی مسیر خانه، باید از عینک آفتابی استفاده کند و چشمان خود را تا حد امکان آرام کند و سعی کند آنها را بسته نگه دارد. با توجه به ویژگی‌های بسیار حساس چشم و اهمیت جراحی لیزیک، در مقاله حاضر با هم مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اهمیت مراقبت از چشم ها بعد از عمل لیزیک

همانند هر جراحی دیگر مراقبت‌­های بعد از عمل لیزیک چشم برای حفظ سلامت و رسیدن به حالت دلخواه حائز اهمیت است. البته دوره مراقبت از چشم‌­ها بعد از لیزیک بسیار کوتاه مدت است.

اگر بعد از لیزیک از چشم‌ها به اندازه کافی مراقبت نشود، بیمار ممکن است با عوارضی مانند عدم بهبود فلپ، مشکلات بینایی یا عفونت مواجه شود. به منظور کاهش عوارض مرتبط با عمل لیزیک، مراقبت از چشمان در طول فرآیند بهبود بسیار مهم است.

دکتر وحید بیگی از جمله چشم پزشکان بسیار ماهر در امر عمل لیزیک است که در کوتاه‌ترین زمان و بدون هیچ خطری عمل لیزیک چشم را انجام می­‌دهد. از نظر دکتر وحید بیگی اگرچه عمل لیزیک یک عمل ساده و بدون جراحت و بیهوشی محسوب می­‌شود اما توجه و اهتمام به مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم می‌­تواند بیمار را سریعاً به نتیجه درمانی مطلوب برساند.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

یکی از بهترین کارها برای مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم این است که بیمار بعد از اتمام جراحی و بلافاصله پس از رسیدن به خانه بخوابد. بیمار باید تامدتی از محافظ چشم پلاستیکی ارائه شده استفاده نموده و چشم خود را بپوشاند و سعی کند حدود سه یا چهار ساعت به چشمان خود استراحت دهد.

پس از این مرحله، می تواند سپرهای پلاستیکی را بردارد، اما بایدمراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم که توسط جراح ارائه شده و لازم الاجرا هستند را رعایت کند این دستورالعمل­‌ها عبارتند از:

✅عدم مالش چشم‌­ها: توجه داشته باشید که در روزهای پس از جراحی از لمس یا مالیدن چشمان خود خودداری کنید. نه تنها اینکار حساسیت ایجاد می‌­کند، بلکه ممکن است باعث ایجاد عفونت در چشم شود همچنین می‌تواند باعث وقفه در بهبود فلپ ایجاد شده در جراحی لیزیک گردد.
✅ استفاده از محافظ در هنگام خواب: هنگام خواب از محافظ چشم پلاستیکی استفاده کنید، زیرا از لمس ناخواسته یا تحریک چشمان شما جلوگیری می کند.
✅ استفاده از عینک آفتابی: اگر چشمانتان به نور حساس است، ممکن است بخواهید در روزهای بعد از عمل از عینک آفتابی استفاده کنید.
✅ استفاده از قطره چشمی: جراح برای شما قطره‌های چشمی تجویز می‌کند که برای روان‌کردن چشم‌های شما و کمک به پیشگیری از وضعیتی به نام “خشکی چشم” استفاده می‌شوند.

مراقبت-های-بعد-از-عمل-لیزیک

فعالیت‌های روزانه پس از عمل لیزیک چشم

اگرچه عمل لیزیک نوعی عمل سرپایی و بدون بیهوشی محسوب شده و فرد می‌­تواند به راحتی پس از عمل راه برود و یا ممنوعیت غذایی نداشته باشد. حتی فرد می­‌تواند به محل کار خود رفته و یا در خانه آشپزی کند. اما تا مدتی پس از انجام عمل لیزیک برخی از فعالیت های روزانه ای که فرد تا قبل از عمل آنها را به راحتی انجام می­داد حذف خواهد شد. این کارها شامل اموری می­شوند که مستقیما با چشم ارتباط داشته و چشم­ها مهم‌ترین ابزار انجام آن‌ها هستند.

مانند رانندگی کردن، استفاده از کامپیوتر و موبایل، دیدن تلوزیون و… که ممکن است طبق نظر پزشک بین ۵ الی ۱۰ روز حذف شود. لذا از جمله مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مراقبت‌های بعد از لیزیک چشم این است که بیمار اجازه رانندگی کردن ندارد و تا زمانی که پزشک جراح کیفیت بینایی بیمار خود را بررسی و تایید نکند، وی نباید رانندگی نماید.

کلام آخر

مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک چشم از مواردی است که در صورت عدم رعایت بیمار می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد نماید. یکی از مراقبت های بعد از عمل لیزیک ممانعت از آرایش چشم و یا نشستن صورت و چشم با صابون و شوینده است که حداقل بمدت یک هفته باید استفاده نشود.
نکته مهم دیگر اینکه در استفاده از تلفن همراه خود حتی المقدور به یک تماس ساده و کوتاه اکتفا نماید و می­بایست از خیره شدن به تبلت، گوشی و ابزاری که دارای نور و اشعه هستند تا چند روز خود داری نماید.

بنابراین رعایت هریک از مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم این جراحی را برای بیمار رضایت بخش خواهد نمود.

دکتر وحید بیگی

دکتر وحید بیگی

۸ سال تجربه کاری به عنوان چشم پزشک
با رکورد بیش از دو هزار و پانصد جراحی چشمی در سال شامل آب مروارید ،آب سیاه،انحراف ،مجرای اشکی ،بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی ،لیفت اندوسکوپیک پیشانی و شقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...