دکتر وحید بیگی

بهترین سن برای عمل انحراف چشم

بهترین سن درمان انحراف چشم

برخی نوزادان ممکن است به به طور مادرزادی مبتلا به انحراف چشم باشند. انحراف چشم معمولا در نوزادان و کودکان در سن حدود ۳ سالگی ایجاد می شود. البته این به این معنی نیست که در سنین پایین تر یا بزرگسالان امکان وجود انحراف چشم وجود ندارد، بلکه آنان نیز ممکن است دچار انحراف چشم شوند. بنابراین لازم است تا هر کودکی که در سنین بالای ۴ ماهگی قرار دارد توسط متخصص چشم بررسی شود. اما آیا بهترین سن برای درمان و عمل انحراف چشم چه زمانی است؟ همراه ما باشید تا پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

انحراف چشم چیست ؟

زمانی که چشم ها باهم در یک راستا نباشند و همزمان به یک شی نگاه نکنند فرد دچار انحراف چشم، استرابیسم یا اصطلاحاً لوچی است. انحراف چشم ممکن است به سمت داخل(ایزوتروپی)، خارج(اگزوتروپی)، بالا(هایپرتروپی) و یا پایین(هیپوتروپی) باشد. گاهی مواقع نیز ممکن است ترکیبی از موارد ذکر شده در فرد ظاهر شود.

درمان ‌انحراف ‌چشم

انحراف چشم بیشتر در کودکان شایع است به طوری که ۴ درصد از کودکان به این بیماری مبتلا هستند. در صورتی که این عیب در کودکان اصلاح نشود، کودک دچار تنبلی چشم شده و به مرور زمان دید سه بعدی خود را از دست می‌دهد. همچنین ممکن است کودک از نظر اجتماعی از مدرسه و جامعه دور شود.

برای درمان این بیماری، باید چشم سالم کودک را در ساعاتی از روز بست تا چشمی که مشکل دارد، به تنبلی دائم دچار نشود. در چنین مواقعی بهترین متخصص چشم می‌تواند به درمان و اصلاح انحراف چشم در کودک شما کمک کند.

در بعضی موارد تنها یک چشم فرد دارای انحراف چشم، لوچی و یا استرابیسم می گردد و سلامت چشم خود را از دست می دهد. همانطور که گفته شد انحراف چشم به عدم هماهنگی هر دو چشم و ناتوانی در ایجاد تمرکز در چشم و نقطه بینایی اطلاق می شود.

برای دیدن ویدیو برروی عکس کلیک کنید

روش های درمان انحراف چشم

روش‌های مختلفی برای درمان انحراف چشم وجود دارد. می‌توان برای درمان انحراف چشم از عینک، لنزهای منشوری، جراحی انحراف چشم یا روش‌های درمانی دیگر استفاده کرد. به طور کلی روش‌های درمانی انحراف چشم شامل موارد زیر هستند:

  • عینک یا لنز تماسی: این روش تنها در برخی افراد ممکن است به کار رود و تنها روش درمانی مورد نیاز باشد.
  • لنزهای منشوری: این نوع لنزها، نوع ویژه‌ای از لنزها هستند که در یک سمت خود ضخیم‌تر از بخش دیگر هستند و موجب می‌شوند تا نور به طور مناسبی شکسته شود و لازم نباشد فرد چشم خود را بیش از حد منحرف کند.
  • دید درمانی: در این روش ممکن است برنامه‌ای تجویز شود تا وضعیت فوکوس و هماهنگی چشم‌ها بهبود یابد.
  • جراحی عضله‌ی چشم: این نوع عمل ممکن است با هدف تغییر طول و جایگاه عضله چشم انجام شود. تغییر طول و جایگاه عضلات چشم منجر می‌شود تا چشم منحرف به مکان مناسب انتقال یابد.

بهترین سن درمان انحراف چشم

برخی از کودکان ممکن است از زمان تولد یا در دوران کودکی به استرابیسم مبتلا شوند. دربرخی از موارد استرابیسم قبل از شش ماهگی (استرابیسم مادرزادی) و در برخی دیگر ممکن است سالها بعد در بزرگسالی خود را نشان دهد.

بهترین سن درمان انحراف چشم کودکان برای اصلاح استرابیسم و تشخیص این اختلال قبل از هفت سالگی می باشد. اگرچه بعد از این سن نیز می‌توان انحراف چشم را اصلاح کرد، اما بینایی در چشم آسیب دیده دیگر به سختی قابل درمان است.

معمولاً انحراف چشم در کودکان زمانی که ۱ تا ۴ ساله هستند، تشخیص داده می شود و به ندرت، ممکن است یک کودک پس از ۶ سالگی به استرابیسم مبتلا شود و اگر این اتفاق بیافتاد، ضروری است که فوراً به پزشک مراجعه کرد.

نکته!

اگر انحراف چشم درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکلات بینایی، دوبینی ویا سایر اختلالات مربوط به بینایی شود. همچنین مهم است که از هرگونه تغییر در بینایی کودک خود آگاه باشید، مانند مشکل در دیدن دوردست یا مشکل در تمرکز بر روی اشیاء.

اگر متوجه این تغییرات در کودک خود شدید، در اسرع وقت با چشم پزشک مشورت نمایید. جراحی زودهنگام انحراف چشم بهترین راه برای اطمینان از این است که بینایی کودک شما در درازمدت تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

اگر قصد درمان انحراف چشم را دارید بدون شک دکتر وحید بیگی متخصص و جراح چشم از معتبرترین و بهترین پزشکان ایران و خاورمیانه می‌باشد.

بازگشت انحراف چشم بعد از عمل

بطور معمول، ۷۰ تا ۸۵ درصد افرادی که جراحی انحراف چشم را انجام می دهند وضعیت پایدار بینایی را تا سالها تجربه می کنند. همچنین ۲۰ تا ۴۰ درصد افراد ممکن است پس از چند ماه یا چند سال نیاز به جراحی ثانویه و تکمیلی داشته باشند تا وضعیت تصحیح شده ی چشم آنها تثبیت شود.

کلام آخر

توصیه می‌کنیم که در زمان کودکی معاینه چشم به صورت مرتب انجام شود، تا در صورتی که مشکلی در چشم ها وجود داشته باشد تشخیص داده شود و مراحل درمان انجام بگیرد. بنابراین باید به این نکته توجه کرد که بهترین سن درمان و عمل انحراف چشم، قبل از هفت سالگی می‌باشد.

دکتر وحید بیگی

دکتر وحید بیگی

۸ سال تجربه کاری به عنوان چشم پزشک
با رکورد بیش از دو هزار و پانصد جراحی چشمی در سال شامل آب مروارید ،آب سیاه،انحراف ،مجرای اشکی ،بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی ،لیفت اندوسکوپیک پیشانی و شقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...