دکتر وحید بیگی

حساسیت به نور بعد از عمل لیزیک

حساسیت به نور بعد از عمل لیزیک یکی از مهم‌ترین عوارضی است که عمل لیزیک به همراه دارد. اغلب بیمارانی که این عمل را پشت سر می‌گذارند، ممکن است به این عارضه دچار شوند. این حساسیت تنها به حساسیت‌های مربوط به نور آفتاب منتهی نمی‌شود، بلکه حساسیت شبانه روزی به نور غیر طبیعی را نیز در پی دارد.

برای از بین بردن این حساسیت‌ها راهکارهای متعددی وجود دارند. لازم به ذکر است این حساسیت‌ها دائمی نیست و بر اساس علل مختلف به وجود می‌آیند. شما عزیزانی که قصد انجام جراحی لیزیک را دارید، باید ابتدا در مورد عوارض احتمالی آن اطلاعات کاملی را به دست بیاورید. در ادامه این مطلب در مورد تمامی این موارد صحبت خواهیم کرد.

علت ایجاد حساسیت به نور پس از عمل چشم

حساسیت به نور بعد از لیزیک ممکن است یک یا چند علت خاص داشته باشد. در کل هر نوع عملی که مخصوص چشم است، می‌تواند حساسیت به نور را تحت تاثیر عوامل مختلفی در پی داشته باشد. در این بخش دو دلیل اصلی بروز حساسیت چشم بعد از لیزیک را بازگو می‌کنیم:

  1. در اکثر موارد حساسیت‌هایی که در چشم ایجاد می‌شوند، از متورم شدن بافت قرنیه نشئت می‌‌گیرند. زمانی که نور لیزر در عمل لیزیک، بر روی قرنیه تابیده می‌شود، ممکن است یک بافت متورم را به وجود بیاورد. در واقع اثر تهاجمی این لیزر می‌تواند بافت قرنیه را به طور کامل از بین ببرد یا آن را ملتهب کند. معمولاً زخم‌هایی که تا چند روز بعد از عمل لیزیک بر جای مانده‌اند، سریع خوب می‌شوند و مشکل خاصی را به وجود نمی‌آورند. اما همین زخم‌ها در کوتاه مدت می‌توانند عاملی برای حساسیت چشم به نور باشند.
  2. هم زمان ممکن است فرد دچار خشکی چشم شود و آب کافی در چشم وجود نداشته باشد. در چنین مواردی قرنیه تحریک پیدا می‌کند و نسبت به نور حساسیت نشان می‌دهد. خشکی چشم بعد از لیزیک به دلیل کاهش تولید اشک توسط قرنیه اتفاق می‌افتد و بعد از دوران نقاهت از بین می‌رود.
دلایل حساسیت به نور بعد از عمل لیزیک ممکن است خشکی و یا تورم باشد.

حساسیت به نور بعد از لیزیک چه مدت طول می‌کشد؟

باید بدانید که حساسیت به نور بعد از عمل چشم دائمی نیست. تا زمانی که چشم شما به حالت اولیه و دوران بهبودی نرسد، ممکن است این حساسیت با شما همراه باشد. معمولا پزشکان حساسیت چشم به نور پس از لیزیک را حدود یک هفته تخمین می‌زنند. البته این زمان برای تمامی افراد یکسان نیست. برخی ممکن است تا سه روز حساسیت چشمی داشته باشند و برخی دیگر ممکن است تا دو هفته پس از جراحی از حساسیت چشم رنج ببرند. در مواقعی ممکن است حتی دید بیمار تار شود و یا دید آن کنتراست شود. این حالت دائمی نیست و پس از اتمام دوران نقاهت به پایان خواهد رسید.

راهکارهای کاهش حساسیت چشم به نور بعد از عمل لیزیک

راهکارهای زیادی برای درمان و کاهش حساسیت به نور بعد از عمل لیزیک پیشنهاد شده‌اند. چنانچه شما پزشکی ماهر و زبده را برای این جراحی انتخاب کرده باشید، قطعا مراقبت های بعد از لیزیک چشم را خواهید دانست. در اینجاست که از چشمان خود بهتر مراقبت خواهید کرد و عوارض را کاهش خواهید داد. شما با رعایت نکات زیر می‌توانید به صورت موثری حساسیت چشمان خود را کاهش دهید.

  • دوری از نور شدید: پس از این که جراحی لیزیک را انجام دادید، بهتر است تا چند روز از قرار گرفتن در معرض نور شدید خودداری کنید. در دوران نقاهت پس از لیزیک باید نور اتاق خواب خود را تنظیم کنید و در صورت لزوم پنجره‌ها را با پرده را بپوشانید.
  • محافظت از چشم: اگر مجبور هستید که در محیط‌های پرنور قرار بگیرید، باید با استفاده از تجهیزات مختلف از چشمان خود محافظت کنید. شما به کمک عینک‌های آفتابی یا کلاه‌هایی که جلوی ورود نور خورشید به چشم را می‌گیرند، می‌توانید از چشمان خود محافظت کنید. اگر بیرون رفتن شما ضروری نیست، تا حد امکان از قرار گرفتن مقابل نور خورشید خودداری نمایید.
  • عدم خیره شدن به مانیتور و صفحه گوشی همراه: برای کاهش دادن حساسیت چشم به نور باید از نگاه کردن طولانی مدت به صفحه مانیتور خودداری کنید. اشعه‌هایی که این دستگاه‌ها دارند، باعث تحریک شدن قرنیه چشم خواهند شد. به همین دلیل است که تا ۴۸ ساعت بعد از عمل نباید نزدیک مانیتور و گوشی قرار بگیرید. همچنین پس از گذشت دوران نقاهت باید با احتیاط و در زمان کوتاهی از کامپیوتر یا تلفن همراه استفاده نمایید تا به چشمتان فشار وارد نشود.
  • مراجعه به پزشک: بهترین راه برای کاهش حساسیت‌های ناشی از  لیزیک، مراجعه کردن به پزشک می‌باشد. شما با مراجعه به پزشک می‌توانید از داروهای مخصوص چشم استفاده کنید.
  • عدم وارد کردن فشار به چشم: ممکن است فشاری که به چشم وارد می‌شود، دلیل اصلی تحریک شدن چشم و بروز حساسیت باشد. اگر احساس خارش یا سوزش چشم داشتید، نباید با خاراندن به چشم خود آسیب بزنید. با استفاده از دارو، عوارضی که لیزیک به دنبال دارد را کاهش دهید.
  • آخرین راهکاری که ممکن است به صورت غیر مستقیم در کاهش حساسیت‌های شما بعد از عمل‌های جراحی چشم موثر باشد، انتخاب دکتر ماهر برای عمل لیزیک است. در این خصوص نیاز است تا بهترین جراحان لیزیک را شناسایی کنید و از بین آن‌ها پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید. جراحی توسط بهترین دکتر عمل لیزیک چشم نه تنها در کیفیت عمل شما بلکه در کاهش عوارض بعد از عمل نقش مهمی دارد.

سخن پایانی

همانطور که خواندید حساسیت به نور بعد از عمل لیزیک می‌تواند یکی از عوارض مهم آن باشد. اصلی‌ترین دلیل برای حساس شدن چشم، متورم شدن بافت قرنیه، تابش شدید نور و عدم استفاده از داروها هستند که می‌تواند این حساسیت را افزایش دهد. راهکارهای زیادی برای کاهش حساسیت‌های چشمی وجود دارند. ممکن است حساسیت به نور بعد از عمل چشم تا یک الی دو هفته به طول بینجامد. در حالت کلی شما با دور ماندن از نور می‌توانید به التیام زودتر چشمان خود کمک کنید.

دکتر وحید بیگی

دکتر وحید بیگی

۸ سال تجربه کاری به عنوان چشم پزشک
با رکورد بیش از دو هزار و پانصد جراحی چشمی در سال شامل آب مروارید ،آب سیاه،انحراف ،مجرای اشکی ،بلفاروپلاستی پلک فوقانی و تحتانی ،لیفت اندوسکوپیک پیشانی و شقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...